Kære Lort. Lad os mødes en dag...


Rådyr lort



JA!! Lort er ulækkert, men hamrende lærerigt..

Man støder ofte på forskellige dyrelorte når man bevæger sig i skoven, og tit bliver der stoppet op og snakket en smule og så gået videre uden den store interesse. Ofte måske fordi folk syntes lort er ulækkert. Men kunne det ikke være spændende at vide en masse om lort man kunne fortælle videre til børnene?!

Lorten fortæller meget om hvilket dyr der har været til stede og hvad den har spist.

Der bliver tit arrangeret ture ud af huset for at lede efter dyrespor, men ikke efter dyrelorte, og når alt kommer til alt, er dyrelorte vel også en slags spor?!

Gå en tur i skoven og tag gerne handsker og poser med. Giv Jer tid til at undersøge en lort og tag den evt. med hjem. Hvis man ikke ved hvilken lort det er, kan man slå det op på nettet. Det er spændende for børnene at lære omkring vores natur og her gælder også viden om lort.

Hvis du allerede har fundet en lort eller mangler hjælp til at finde ud af hvilken lort det er, kan du med fordel kigge på denne side:



Det er en fantastisk hjemmeside om alt hvad der indebærer udelivet og dets muligheder.

Du kan også slå dyrelorte op i en bog


PÆDAGOGISKE OVERVEJELSER VED AT KIGGE EFTER DYRELORT:


Hvorfor vil pædagoger foretage sig noget så klamt som at samle en lort op og så gemme den?! Puha der er mange gode grunde, og her er nogle af dem:

For det første er det meget motorisk udviklende at bevæge sig i skoven pga. det ujævne og uforudsigelig terræn, i forhold til f.eks. en legeplads.

I skoven er der højt til loftet og det giver både mere ro og rummelighed end på stuen. Der er ofte mindre konflikter udenfor pga. pladsmængden. Desuden mindsker det sygdom at befinde sig meget ude.
At undersøge lort kan give ny viden og læring til både pædagoger og børn. Man lærer om typer lort, men også hvilke dyr der lever i skoven.

Når vi finder en lort, skal vi tale om den, og det giver en god sprogstimulering blandt børnene at tale om ting. Man kan evt. opfinde en lille sang eller rim som handler om dyrelorten man har fundet.
Man kan på flere måder dyrke de sociale relationer, blandt børnene ved at tage dem med på tur. Man kan med fordel dele dem op i små grupper, hvor de herefter skal samarbejde om at finde en lort. De sociale relationer kan skabes når man går hånd i hånd ned i skoven, - Der er i det hele taget mange måder at dyrke dem på.

Til sidst er det sundt at komme i skoven og få et naturligt forhold til den. F.eks. at man ikke skal gå længere væk end man kan se en voksen. At det ikke er tilladt at smide affald i naturen (af flere årsager). At der lever andre væsner end os selv.. osv osv osv
Så der er altså mange overvejelser ved at kigge efter lort (og endda flere end de nævnte)

Kommentarer