Hyldeblomst saft



Hyldeblomsten er sprunget ud og det er tid til at få dem plukket.. Hyldeblomsten kan bruges til flere ting, men det nemmeste og mest børnevenlige er at lave hyldeblomst saft. Det smager godt, kan laves økologisk og så kan børnene hjælpe til med at lave det..

Hvad skal du bruge:

20-40 klaser hyldeblomster
2 citroner som skæves i skiver
1-3 liter vand (alt efter hvor meget du har plukket) De skal være dækket af vand og så lige lidt ekstra
1-1,5 kg lyst sukker
20-40 g vin- eller citronsyre 
1 tsk flydende Atamon eller ½ tsk Atamonpulver

Sådan gør du:

Pluk 20-40 klaser hyldeblomst (hvad der svarer til en stor gryde fuld) Jo flere klaser, jo mere smag.

Pil grene og blade fra så det kun er de små stængler der er tilbage. Alt det andet kan give en bismag.

Tjek dem igennem for insekter og pil evt. de brune fra

Læg dem i gryden og tilføj sukker, citroner, citron/vinsyre og atamon

Kog vandet og hæld det over blomsterne. De vil nu blive brune og det er meningen
Hæld kogende vand i gryden til blomsterne er dækket (og så lige lidt ekstra i)

Rør rundt så sukkeret bliver opløst og stil det derefter i køleskabet i 3-4 dage

Når det har stået på køl skal det sies ned i flasker og du har nu ren saft du skal blande med vand.

Hvis du vælger økologisk sukker og citroner kan du gøre den mere økologisk

Saften kan holde sig i noget tid og det kan varmes til the når det bliver køligere i vejret


HVORFOR LAVER PÆDAGOGERNE HYLDEBLOMST SAFT?

Hjemmelavet hyldeblomst saft er en del af konceptet "Fra jord til bord" og det er altid lærerigt og spændende for børnene at lære om hvordan vi udnytter naturens ressourcer. Børnene ved ikke på forhånd hvad blomsterne kan bruges til og derfor skal vi fortælle dem det. Det kan på sigt give dem et naturligt forhold til hvilke ting man må spise i naturen og hvilket man ikke kan. Samtidig har børn godt af at vide at saft ikke skabes i butikkerne, men at fødevare kommer andre stedet fra.
Fra jord til bord er altid en lærerig proces og har man mulighed for at så grøntsager osv. burde man også gøre det.
Jeg hørte en gang et barn sige: Vi har agurker hjemme i vores drivhus og dem er der ikke plastik på
Det viser desværre at børn tror at tingene kommer fra butikkerne. Vi skal have mere fokus på at lære dem hvor de i virkeligheden kommer fra og lære dem hvordan de kan bruge naturen.
Så i bund og grund handler det om at give børnene viden om naturens ressourcer og hvordan vi udnytter dem.

Samtidig er processen og resultatet en sansestimulerende oplevelse i det hyldeblomst har en særlig duft og smager godt når man drikker det. Det er desværre de færreste børn der kender til smagen og lugten.

Under forløbet fortæller pædagogen ofte hvad hyld kan bruges til og det giver anledning til en god samtale mellem pædagog og børn. Det gør derfor processen til en sprogstimulerende aktivitet også.

Laver man saften i små grupper kan man dyrke de sociale relationer på tværs af stuen. Man kan sætte nogen sammen som aldrig leger sammen eller man kan tage dem der er bedste venner. Uanset skaber det et sammenhold når børn laver ting sammen uden de andre. De får måske talt med en de ellers næsten aldrig taler med.

At plukke blomsterne kan være en sværere opgave og den kræver faktisk noget motorisk af børnene. Det kan være nødvendigt at kravle i træer for at nå de øverste blomster. Det kræver sin kunst at rive blomsterne af uden at grenen smutter eller man river det hele til pluk-fisk

Så ved at lave hyldeblomst saft med børnene er pædagogerne hele vejen rundt om de 6 læreplaner.

1. Personlig udvikling:

De lærer at lave saft og får ny viden omkring naturens ressourcer

2. Sprog:

Man taler sammen

3. Natur:

Man skal ud i naturen for at plukke blomsterne. Man kan også vælge at laven saften på bål

4. Kultur:

Hyldeblomsten har været brugt i årtier og der er derfor både historie og kultur forbundet med saften/blomsten

5. Sociale kompetencer

At lave ting i fællesskab vil altid de sociale relationer både når det gælder barn-barn relationer men også voksen-barn relationer. Samtidig lærer børnene at deles om et projekt (at vente på tur, hjælpes ad og lign.)

6. Krop og bevægelse

Det giver nogle udfordringer i at få plukket blomsterne, samt det at klippe grene og blade fra, røre i saften og si den.
Man arbejder altså både med grov- og finmotorik

Så når pædagogerne beslutter sig for at lave hyldeblomst saft med børnene er det altså ikke kun for saftens skyld

Kommentarer